Fictions et réalités
Par Jennefer Cole
France met. & monde : 3€ jusqu'à 25€, 6€ jusqu'à 50€, 9€ jusqu'à 100€, 12€ au-delà 100€ DOM-TOM : 8€
Traitant de l’un des sujets 2022 et 2023 du Capes d’Anglais, cet ouvrage propose tout ce dont le candidat a besoin pour passer les épreuves.
Comme tous les Clefs-concours “Dossier Anglais”, l’ouvrage est structuré en quatre parties :
Introduction ;
Repères sur le contexte historique et culturel ;
Thèmes qui structurent le sujet ;
Outils (bibliographie, chronologie, glossaire).
Fiche technique
- Référence
- 460768
- ISBN
- 9782350307688
- Hauteur :
- 17,8 cm
- Largeur :
- 12 cm
- Nombre de pages :
- 240
- Reliure :
- broché
REMARQUES PRÉLIMINAIRES SUR LES ÉPREUVES DU CAPES RÉNOVÉ
ÉPREUVE ÉCRITE 1 : L’ÉPREUVE DE COMPOSITION . . . . . . . . . . . . . . . . .14
“FICTIONS ET RÉALITÉS” : CADRAGE DU B.O. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
THÈME ET AXE D’ÉTUDE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
STRUCTURE ET INTÉRÊTS DU PRÉSENT OUVRAGE . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
ENJEUX ET PROBLÉMATIQUES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
CONSEILS MÉTHODOLOGIQUES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
Appréhender les textes et aboutir à une problématique . . . . . . . . . .19
Gérer son temps et s’appliquer à la mise en forme . . . . . . . . . . . . .22
Les attentes du jury : écueils à éviter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
INTRODUCTION
FICTIONS ET RÉALITÉS / FICTIONS AND REALITIES . . . . . . . . . . . . . . . . .27
A DEFINITION OF FICTION THROUGHOUT THE AGES . . . . . . . . . . . . . . . .28
MYTHS, LEGENDS, AND BELIEFS
BIBLICAL, GREEK, AND CELTIC MYTHS AND BELIEFS
THE MYTH OF CREATION, LIGHT VERSUS DARKNESS,
THE FALL OF MAN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
THE MYTH OF THE FLOOD AND THE USE OF THE WATER IMAGERY . . . . .49
THE NOTION AND PURPOSE OF SACRIFICE, DEATH,
AND REBIRTH IN THE MYTHS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54
THE MYTH OF THE END TIMES, THE SECOND COMING
AND THE AFTERLIFE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71
THE MYTH OF THE AMERICAN DREAM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79
UTOPIA AND DYSTOPIA
WORLDS CREATED TO IMAGINE AN IDEAL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .105
WORLDS CREATED TO REFLECT SOCIAL REALITIES . . . . . . . . . . . . . . . .117
HEROES, SCIENCE FICTION, AND SUPERHEROES
THE TRAGIC HERO, THE BYRONIC HERO, AND THE ANTI-HERO . . . . .125
THE RISE OF MODERN MYTHICAL HEROES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .133
TUTELARY FIGURES, NATIONAL SENTIMENT,
AND MONUMENTS
HISTORICAL FIGURES OF THE SOUTH AND THEIR HERITAGE . . . . . . . .145
THE DEFEAT OF COLONISATION
AND THE RISE OF A NEW BRITISH IDENTITY
IRISH DECOLONISATION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163
The Great Irish Famine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166
The Easter Rising . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .172
The Troubles . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .174
INDIAN DECOLONISATION AND THE PARTITION . . . . . . . . . . . . . . . . . . .176
“WIND OF CHANGE”: DECOLONISATION IN AFRICA . . . . . . . . . . . . . . .183
THE “WINDRUSH GENERATIONS”
AND THE DECOLONISATION OF THE WEST INDIES . . . . . . . . . . . . . . . . .196
APPENDIX
SAMPLE FILES
FILE A — MYTHS, BELIEFS, AND LEGENDS:
THE MYTH OF THE AMERICAN DREAM
Document 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .209
Document 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .211
Document 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .213
CORRECTION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .215
Document 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .215
Document 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .215
Document 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .215
FILE B — UTOPIA AND DYSTOPIA
Document 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .217
Document 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .218
Document 6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .219
CORRECTION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .221
Point 1: Utopia and Dystopia:
“The Imaginary” encounters “The Real” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .221
Point 2: A certain frame of mind?
Perspective and Voice in Utopian and Dystopian visions . . . . . . .222
Point 3: The notion of time: a meshing of futuristic vision
and understanding of the signs of the times. Are the creators
of Utopias and Dystopias fortune tellers or simply chroniclers? . .224
FILE C — TUTELARY FIGURES AND NATIONAL SENTIMENT
Document 7 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .227
Document 8 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .228
Document 9 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .230
CORRECTION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .231
Point 1: The act of memory voiced as a duty —how present-day
individual voices can taint memories of the past tutelary figures
and national sentiment of the Native Americans . . . . . . . . . . . . . .231
Point 2: How time and place affect the national sentiment on past
events today — appearances of the past and the reality of the present
for the tutelary figures and identity of Native Americans . . . . . . .232
BIBLIOGRAPHY
GENERAL WORKS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .235
MYTHS, LEGENDS AND BELIEFS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .235
UTOPIA AND DYSTOPIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .236
HEROES, SUPERHEROES AND ANTI-HEROES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .237
TUTELARY FIGURES, NATIONAL SENTIMENT, AND MONUMENTS . . . . . .237
Jennefer Cole est agrégée d’Anglais, chevalier dans l’ordre des Palmes académiques, coordinatrice de la section bilingue et enseignante au collège Sévigné. Elle y a enseigné en préparation à l’agrégation interne d’anglais, au CAPES externe d’anglais, ainsi qu’en section OIB américaine au lycée.
“For students wishing to have a more focused description on the notion “Utopia and Dystopia”, they should consult Utopies, Dystopies, by Françoise Clary, Atlande, 2020. Here, in this chapter, we will focus on the notion of Utopia and Dystopia in regards to the main axis, Fictions and Realities.
We must remember the meaning and etymology of the words themselves: “fictions” and “réalités”, which we have given in the introduction of this work, and keep in mind that “fiction” means based on the imagination while “reality” is meant to reflect a truth, usually based on historical facts. Most works of fiction around the theme of utopia and dystopia are offered as a reaction to a historical truth, spread over time from such monumental elements as changes of governments, toppling of dominant religious orders, and war, famine or climatic destruction. The starting point of the link between history and fiction goes back all the way to the Peloponnesian War (431-404 B.C.) for Plato and his Republic, to the battles between Catholics and Protestants under the reign of Henry VIII for Thomas More, beheaded for treason, and his Utopia, to scientific discoveries, to wars, taking us all the way to today’s Afghanistan and 9/11, and the list goes on. Most recently, the influence of climate change has taken over dystopian literature with elements mixing the Biblical stories of Armageddon and recent climatic disasters such as Hurricane Katrina, the 2004 tsunami, wild fires, world pandemics such as Covid-19, just to name a few! Needless to say, authors of fiction have a plethora of factual resources to use as a basis for their works. With that in mind, our focus here will be on the utopian and dystopian works of fiction which reflect social and historical realities according to two perspectives: how authors create imaginary worlds to present an ideal and how authors create imaginary worlds to criticise social realities.”